Van huis tot in Zweden - Reisverslag uit Björketorp, Zweden van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu Van huis tot in Zweden - Reisverslag uit Björketorp, Zweden van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

Van huis tot in Zweden

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

26 Mei 2013 | Zweden, Björketorp

Hallo familie, vrienden,

Vanmorgen schrijf ik jullie vanuit een zonnig Zweden.
We zijn derde Pinksterdag, di 21 mei 2013 vertrokken om 1500 uur en gerden naar de stad Leer in Dsl. Een kwartier na Marten en Afke
kwamen we aan in het centrum op een centraal gelegen plein vlak bij een winkelstraat. Hele reis regen.

Woensdag
Droog, erg veel wind. Eerst naar de Lidl. Toeristische route gereden , heel veel bloeiende rododendrons in de tuinen en ook in parken.
Gelunched in Bremerhaven aan de haven en sluis. Strakke wind. Doorgereden Naar Twieberfleth waar we staan met uitzicht op de Elbe.

Donderdag

Droog minder wind. heel waterig zonnetje. Half uur gereden, 1/2 uur met de pont over de Elbe gevaren. We troffen het geweldig want net op het
moment dat we overvoeren kwam de Queen Mary 2 langs die op weg was naar Hamburg. Verder gereden naar Puttgarden. Niet naar Rostock vanwege de wind.
Overvaren met veel wind daar is Lien geen liefhebber van. Zon stoelen buiten gezet en chillen. Staan hier op campingkje waar M&A al eens eerder geweest zijn.

Vrijdag

half tien verrokken, zonnig, optimistisch de korte broek aangetrokken. Pont naar Denemarken, Rodbyhavn . Over Lolland en via een grote hoge brug naar Sjaelland(seeland), 4 baansweg tor solrod . Daarna via 2 baansweg naar Roskilde en op weg naar Helsingor. Met pont over naar Helsingborg. Al eens eerder geweest maar herken mar weinig. Door de stad gereden naar Hogenas,plaatsje aan de kust waar we wilden gaan vissen aan de haven. Geen vis gezien. Kinderen vissen er wel maar dat spielerei vlgs M.

Zaterdag

De hele Nacht heeft het geregend. We staan op de plek aan de haven waar normaal in de winter de boten opgeslagen staan. Tegenover ons is een eethuis waar het tot laat in de avond rumoerig was door de vele jongelui die luidruchtig afscheid van elkaar namen na een leuke avond. Na bezoek aan de Lidl gaan we vandaag rijden naar Bjorketorp. In dit dorp woont een broer van rene( man van wytske(dochter van M&A)). Ze zijn 5 jaar geleden met 2 kinderen geemigreerd en hebben hier een boerderij gekocht in vervallen staat en hebben die opgeknapt gedurende de afgelopen vijf jaar. Ondertussen ook derde kind gekregen. Niels en Jose hebben zweeds geleerd en hun kinderen Tessa(8) Ruben (6) en Anna (3) spreken het vloeiend. Boer heeft 100 koeien en doet veel samen met akkerbouwboer(buurman) zodat ze het land optimaal kunnen gebruiken. Vanavond voor de campers uit de wind kaasfondue gegeten en daarna buiten koffie gedronken met Niels en Jose en haar ouders die in een stuga( vakantie huisje op het erf) wonen. Ook Leon, een stagair die ook vandaag aangekomen is uit nederland en hier 6 weken blijft,
op het terras van het huis koffie (met gebak en ijs) gedronken en tot elf uur op terras gezeten in korte broek.

Zondag

Om acht uur al op. Samen met de hele familie naar een meertje waar iemand een soort puzzeltocht heeft uit gezet. Vragen in het zweeds waar we toch iets van kunnen maken. Lekker gewandeld om het meertje in de zon. Om twaalf uur piza gehaald enorme wagenwielen en gegeten in de ontvangstruimte. Ze ontvangen hier ook scholen die ze het bedrijf laten zien.
We hebben de code van het internet gekregen dus nu thuisfront informeren. Morgen trekken we verder zweden in.

• 26 Mei 2013 - 14:52

John:

Fijn even een berichtje te ontvangen.
    Hier is niet veel veranderd. Het is te koud en te nat om de naam zomer te mogen gebruiken. Jan, je had beter een drain dan een sproeislang kunnen kopen. Heb menig pot maar even op de zijkant gezet om te voorkomen dat de viooltjes zwemles moesten nemen. Mag nog een week matig zijn en dan moet de zon extra zijn best doen ivm de zonnepanelen. Komende week kruipt de temperatuur weer wat omhoog is de voorspelling.
    Verder hier geen bijzonders. Meters zijn vervangen maar dat had ik al ge-sms-t.

Veel plezier en groetjes daar aan iedereen,
    John

• 27 Mei 2013 - 10:18

José In Björketorp:

Het was echt heel gezellig zo met zijn allen! De kinderen vonden het geweldig in de camper en met de hondjes! We hadden nog veel vragen goed beantwoord tijdens de puzzeltocht!

Goede reis verder en jullie zijn altijd van harte welkom!

Groetjes José Coevert en fam

• 28 Mei 2013 - 14:39

Koos En Minke:

Hallo Jan en Lien,
    't Is er niet meer van gekomen om voor pinksteren nog even contact te hebben, maar we wensen jullie een hele fijne vakantietijd, met veel zon, plezier en veilige kilometers.
    Hier alles goed, twee zonnige dagen gehad, maar't lijkt erop dat de pret al weer voorbij is. Voor de komende dagen wordt weer regen voorspeld! Jammer, maar we moeten het er maar mee doen!
    Fokko heeft a.s. donderdag sollicitatiegesprek (tweede gesprek) dus wel spannend, fingers crossed!

Groetjes, Koos en Minke