van Aurdal naar Sogndal - Reisverslag uit Aurdal, Noorwegen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu van Aurdal naar Sogndal - Reisverslag uit Aurdal, Noorwegen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

van Aurdal naar Sogndal

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

05 Juni 2013 | Noorwegen, Aurdal

Zaterdag

Om 9.45 vertrokken met droog weer maar dat duurde niet lang of het begon fors te regenen.
We rijden op de N51. Prachtige route maar zo nu en dan wat mistig. Bij Beistostolen kunnen we niet verder omdat vanwege een marathon de weg is afgesloten. We parkeren en gaan kijken naar de start die op een schietbaan (biatlon) plaats vind. Hele families doen hier aan mee. Pas om half twee kunnen we verder. Ondertussen word het droog. Meerdere keer gestopt op hoogvlakte met sneeuw. Zijn op parkeerplaats gaan staan om te overnachten net voor Mauvangen. Vogelaars op de route die M. ervan overtuigden dat hij geen sneeuwuil had zien vliegen.
Zondag, 2 juni 2013

Regen, laaghangende bewolking. Gestopt bij stroomversnellingen. Onderweg een kudde rendieren gezien. Naar een soort gorge gewandeld. Als we reden steeds regen maar bij de uitstapjes droog.. In Lom naar stavkirke gekeken (1016) Tussen Lom en Elveseter geslapen op parkeerplaats. Russen slapen achter ons in auto. Doen in drie weken heel Europa, visum is niet langer geldig.
Maandag

Op de N55 verder gereden na een ontbijtje op een muurtje in de zon. Veel stops onderweg gemaakt om de prachtige omgeving te bekijken. Boerderij omgebouwd tot hotel, soort obelisk met afbeeldingen van noorse sagen. Deze weg is een zeer oude handelsroute van west naar oost Noorwegen. De weg is bochtig en na verloop komen we op hoogvlakte waar men nog druk aan het langlaufen is. We komen twee nederlandse trucks tegen waarmee twee families op vakantie zijn. Ze slapen onderweg in hytter (Hutten). We eten op de hoogvlakte waar de honden en de meisjes lekker kunnen spelen in de sneeuw. We slapen weer op een parkeerplaats aan een fjord (60 meter erboven) met een prachtig uitzicht over het fjord in het dorp Nes ( een paar km van Gaupne) Tot laat in de avond in de zon gezeten.
Om 12 uur is het nog niet donker.
Dinsdag

We rijden naar Gaupne en gaan direct wat eten halen bij de coop. Daar spreken we een stel duitsers waarvan de leider verteld dat de Nigardsbreen goed te bereiken is. We rijden de 36 km langzaam klimmend over een doodlopende weg en zien de breen( gletsjer) in de verte al liggen. De weg word smaller en er komt eem slagboom. Ik rijd achter de voorgaande auto aan onder de slagboom door. De voorgaande auto stopt en verteld dat we geld in een envelopje moeten doen om verder te mogen rijden. Gedaan, wisten wij veel? Even verderop is een grote parkeerplaats waar we de camper neerzetten, koffie drinken en dan aan de klimtocht naar de gletsjer beginnen. De honden gaan mee. M is vooruit en blijft vooruit. Na een uur klauteren zijn we er en het is de moeite waard. Wij blijven aan de voet maar er zijn ook mensen die de gletsjer op gaan met ijzers onder de schoenen, touwen en pikhaken mee.
Echt een prachtige belevenis. Terug gelopen en iedereen moe, zeker Lien. 10 km gereden, gestopt en Lien naar bed . Rest lezen langs het weggetje in de zon. Na een uur slapen is Lien weer het vrouwtje. Nog 5 kwartier rijden naar Sogndal (ASCI) camping. Supercamping aan uitloper van Sognefjord. Ja douchen moet je ook zo nu en dan nietwaar, zeker na zo,n vermoeiende dag. Marten respect dat je ook megegaan bent!!!!!
Via John gehoord dat we 7 juli feestje hebben met vis.

• 05 Juni 2013 - 02:07

John:

Fijn om weer wat te vernemen en dank voor de mooie foto's. Zo'n gletscher is indrukwekkend, een kudde rendieren ook. Ik vond 1 rendier midden in de nacht op een weg in Zweden al indrukwekkend. Het wordt daar zeker niet donker gezien het tijdstip van mailen. Hier begint het weer nu ook te beteren. Goed voor de panelen. Was nog een aardige klus maar ze zitten er op en het staat goed. 27/6 is de Alv van de Friesche Club heb ik gehoord. Kijken hoe de reacties dan zijn. Voor zo welterusten en tot het volgende bericht. Groet John ook aan M&A. ( hoe staat het met de drop?)

• 06 Juni 2013 - 22:14

Tal:

Wat een prachtige foto's!! Lien,leuk dat blauwe t-shirt bij de blauwe gletsjer! Hier eindelijk een avond buiten zitten....de zomer begint....liefs Tal