Van Forde naar Evje - Reisverslag uit Evje, Noorwegen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu Van Forde naar Evje - Reisverslag uit Evje, Noorwegen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

Van Forde naar Evje

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

21 Juni 2013 | Noorwegen, Evje

Woensdag 12-6-2013
We vervolgen de 13 en eindigen , na heel veel haarspeldbochten in Dragsvik. Tot hiertoe is de 13 een prachtige route die kan concureren met de geiranger (is echter veel mnder bekend). Van Dragsvik steken we met de veerboot het Sognefjord over, eerst naar Hella, daar moeten we de pont af om de auto te draaien en gaan dan met de zelfde pont door naar Vangsnes. Lien gaat hier slapen en Jan en Marten gaan vissen. Marten vangt 2 eetbare vissen en Ik twwe kleintjes die de oplomp weer in gaan. Doorgereden naar Vik, staafkerkje bekeken uit 1130. Motoen museum bekeken waar we een motor uit appingedam tegen kwamen een Brons. De E13 verder afgereden, sneeuwvlakte met veel fossen. Bij Vilje links af richting Flam. Gestaan aan het Opperheimsvatnet(meer) , buiten geborreld daarna regen om hald zeven.
Donderdag
Half bewolkt buiten gegeten. Met regen reden we naar Flam. J+L+A met de Flambanen naar boven naar Mijerdal. De trein stijgt over een afstand van 20 km ruim 800 meter en gaat in een berg een circel maken om dit te bereiken. Onderweg kom je de Kjosfossen tegen, uitstappen en nat worden van de spetters. Direct terug ivm regen. In Flam weer grote passa giersboten met aan boord Aziaten. Half een vertrokken Over de N50 klimmen de hoogvlakte op. Somber,regen. In Geilo boodschappen gedaan, zouden daar op cp gaan staan maar die was opgeheven. (no camping) Doorgereden en bij hyttes(hutten) die niet bezet waren op een parkeerplaats overnacht.
Vrijdag
We vervolgen de N7 noordkant Hardangervidda, somber mistroostig koud en weinig sneeuw in vergelijking met 5 jaar terug. Aan eind Voringfossen gezien, spectaculair. In Eidfjord het Hardangervidde natuur museum bekeken, veel opgezetten vogels en zoogdieren. Film ,panorama, opgenomen vanuit vliegtuig van de vidde, de grootste hoogvlakte van europa.
's Middags plek gezocht in bos in de buurt van de grootste krachtcentrale van Noorwegen,
Sima kraftwerk. Afke 's middags gefietst. Jan 's avonds, kwam onderweg een ree tegen op mijn weg. Regen. L+A 's avonds gewandeld met de honden.
Zaterdag, 15-6-2013.
Zon. Krachtcentrale, vanaf de 15e open, J+L+A bekeken. indrukwekkend, met bus 700 meter berg in waar 4 turbines staan in hal van 20 meter breed en 40 meter hoog. Vanuit drie meren komt het water in een stortbuis van 500 meter hoog op de schoepen in de centrale en daarmee word jaarlijks de energie opgewekt die nodig is voor een stad als Bergen met 300000 inwoners. Eidfjord is door deze krachtcentrale een rijk dorp. (Koeweit van Noorwegen). Via de N13 naar Odda, en lastige smalle weg langs fjord. In Odda stan we aan de haven met wel 20 campers. ''s middags gevist , gelezen stdje bekeken en gekletst met andere camperaars. Man uit Dronrijp die nu in Dsl. woont. De door M gevangen en gerookte vis gegeten.
Zondag
Zonnig, de 13 vervolgd tot Sand. Dit stuk is breder dan wat we gister reden. Onderweg de Lasefossen bekeken. Een hele mooie. In Sand zalmtrap maar nog geen zalm te zien. Deze dag 110km gereden met 24 tunnels. Staan aan haven, gevist. Zeester gevangen en M en petrusvis.
Maandag 17-6-2013
Zonnig, frisse wind. Rustige tocht naar Jorpeland. Onderweg stops met uitzicht op Hyfsfjorden. Op cp aan haven bleek het sanitair vreselijk vies en daarom terug gegaan naar Tau. Daar bleek cp overvol en dus besloten om naar camping prekestolen te gaan. Gerund door Nederlanders. Gedouched, wifi, buiten kunnen eten.
Dinsdag
Vroeg op , gegeten en toen met de camper naar de parkeerplaats aan de voet van de prekestolen. Marten blijft achter, is er al eerder geweest. Afke ook, maar die houd wel van lopen en klimmen met de stokken. We klimmen en klauteren, ook de honden Hazel en Hektor. De weg ernaar toe is een pad met keien en grote stenen. Je moet van de ene steen op de andere. Het is 3,8 km hemelsbreed en je moet van 270 meter boven zeeniveau naar 604 meter. In dik 2 uur waren we er. Gelukkig nog weinig tegenliggers. Het padn gaat ook door moerasgebied, daar liggen vlonders. Op een plek ga je echt langs een afgrond maar daar staat nu een hek voor. Vroger alleen een ketting aan de wand om je vast te houden.
Een maal boven heb je een prachtig uitzicht over het flord. Velen moeten liggend op hun buik even over de rand kijken in de afgrond 600 meter naar beneden. Boven werd het steeds gezelliger, meer mensen en ook vrij veel honden. Lien vind het net een aperots maar dan met mensen erop. De terugtocht hadden de hondjes het moeilijk, moeite om de grote treden te nemen. Hektor heb ik een tijdje moeten dragen. Het tempo was er bij hem duidelijk uit. Op de parkeerplaats gedronken en daarna naar een parkeerplaats in Tau. Leuke plek bij een creche. Moeders en vaders kwamen met de auto hunkind halen. Leuk om te zien. Na wat wikken en wegen de goede plek gezocht om de nacht te staan en te slapen op een recht stukje. Is soms zoeken omdat haast alles scheef loopt of op afschot. Tussen de campers gegeten kaasfondue.
Woensdag 9-6-2013
Van Tau met de veerboot naar Stavanger. Honden ook mee. A en L Domkirche van stavanger bekeken van buiten en van binnen. Gewandeld door oude stadsdeel, vele houten witte huisjes. Bij Burger King gegeten. Winkelstraat door gewandeld en aan de haven kabeljauw en reker(garnalen) gekocht. M. ruzie met de veerboot bediende omdat wij niet op tijd betaalden. Er werd gedreigd met flinke boete. Uiteindelijk zei de man doe maar honderd kronen en stak ze vervolgens in zijn zak. 's Morgens hadden we voor een enkele reis met ons vieren 184 NOK moeten betalen. Om 3 uur weggereden en na veerboot van Oanes naar Lauvvik op parkeerplaats geslapen met prachtig uitzicht op Hogsfjorden , waar tijdens de avond enkele passagiersboten en coasters lands voeren. Buiten gegeten en 's avonds gekaart.
Donderdag
Zon!!!! Lang buiten onbeten vanwege mooie weer, was niet voorspeld. Via de 508 naar de 45 . Koffiestop bij souvenierswinkel tevens restaurant in tunnel dus onder grote rotsformatie.
De N 45 is bochtige weg door hoogvlakte, veel rotsen stene en rotsblokken en loslopende schapen. Op de vlakte een uur gestaan. Dames languit in de zon , M onder de luifel en J in bed slapen, kon ogen niet open houden tijdens lezen. Verder gereden over smalle weg en staan nu in Brokken bij gesloten camping (moet het denken wij van de wintersport hebben).
Skigebied veel heel kleine mugjes die je zeer vervelend steken. Je voelt het steken nauwelijks maar even later jeuken de plekken heel vervelend.
Vrijdag
Bewolkt, 45 uitgereden en kwamen toen in het setesdal, weg 9. Bompenger(tolweg) , weg word verbeterd. Nieuw asfalt en bochten eruit. Aan eind bij benzine pomp betaald. Koffiestop bij Reiarsfossen. Waarschijnlijk laatste foss die we te zien krijgen. Naar Evje gereden en bij Informatie gevraagd naar elanden safari, maar dat doen ze pas in juli. Blijft nog te lang licht. Toen besloten om de boot te bespreken voor overtocht naar Hirtshals (Denemarken)
Kunnen maandag middag halfvijf over. Staan nu in stromende regen op cp in Hornnes net ten zuiden van Evje ( duur lozen chem. toilet kost 40 Nok (7 nok = 1 euro).

• 21 Juni 2013 - 23:18

John:

Hallo luitjes, leuk om via de verhalen toch een beetje een beeld te krijgen. Over energie gesproken: Vandaag de langste dag, maar de productie van de zonnepanelen is nog niet zo laag geweest.
    We hebben de afgelopen dagen veel wind en regen gehad. De viooltjes hebben het niet goed overleefd. De potten af en toe maar even op de zijkant gelegd om het water er wat uit te laten lopen. Het is hier nog steeds een zomer van niets. De temp is wel een beetje gestegen maar verder .....
    Groetjes en goede reis verder,mJohn