Door Duisland, Erfurt, Leipzig en Dresden. - Reisverslag uit Terezín, Tsjechische Republiek van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu Door Duisland, Erfurt, Leipzig en Dresden. - Reisverslag uit Terezín, Tsjechische Republiek van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

Door Duisland, Erfurt, Leipzig en Dresden.

Door: jan en lien

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

25 Mei 2012 | Tsjechische Republiek, Terezín

Vrijdag18-5-2012

Hallo allemaal.

Ons 1e mailtje vanuit Duitsland. We staan nu op vrijdagavond op een camperplaats voor 20 campers, maar we staan er alleen. Het dorpje ligt 300 meter hier vandaan maar helaas geen winkels meer. Gelukkig kunnen we ons nog redden met de profiant. Morgen is Erfurt het doel.
Afgelopen maandagmiddag zijn we vertrokken. Remco en en Inge staan op camping in Zeddam, net boven Doetinchem. Het was prachtig weer en hebben tot 22.30 uur buiten gezeten. Het is een boerencamping en Jort en Sven vermaakten zich er prima en daarom ouders en grootouders ook.
Dinsdagochtend na de koffie wilden we naar Machteld, maar we zaten vast met de camper. De hele nacht had het geregend en de leemgrond was heel zacht en glibberig. Na wat geduw en gesjor lukte het toch. Bij Mach. bijgepraat en de feestvoorbereidingen konden aanvangen.s'Avonds werd er door vrienden groen gemaakt. Dat betekent dat vrienden de boel versieren met ballonnen en boompjes neerzetten die versierd worden met roosjes.(achtehoekse gewoonte). Dit gaat wel gepaard met enkele wijntjes en pilsjes en om 22.00 taait iedereen weer af. Heel gezellig en je komt goed in de sfeer.
En toen de trouwdag. In 1 woord geweldig. Eigenlijk moet ik het vertellen, want dan kun je me zien glunderen. Kees zag er mooi uit in een donker pak met zilvergrijs gilet en machteld had een champagne kleurige lange halterjurk met klein sleepje. Mats een grijs streepjespakje aan met echte lakschoentjes. Heel schattig.
Het was een prachtdag van begin tot eind.
Na een heel kort nachtje (we sliepen in huis van Mach en Kees) meldde Mats zich tegen 8en. Een nette tijd dus. En hij was heel goed te pas. Tegen 1 uur kwam het bruidspaar thuis en na even nagepraat te hebben zijn we weggegaan. We wilden in Duitsland overnachten en dat is gelukt. In Gladbeck, 60 km voor Dortmund.
We konden buiten eten en dat geeft al een vakantie gevoel. Vanmorgen lekker uitgeslapen en ik ben er weer helemaal bij.(gistermiddag ook heel lang geslapen) We hebben een tijdlang autobaan gereden, maar op een gegeven moment navigeerde ik verkeerd en kwamen via een heel rustieke weg op onze bestemming. Weggetjes met 10% helling, kabbelende beekjes, gele koolzaadvelden, akkers en bossen.Het verveelde geen moment.
Morgen zien we wel weer verder. Groetjes Jan en Lien, Marten en Afke.
Zaterdag 19-5-2012.
Vanmorgen half acht op. De bedoeling is dat we om half negen gaan rijden en dan eerst naar de plek gaan waar weg nr 7 een grenspost had tussen oost en west. Dit is de oude weg van Kassel naar Dresden en Leipzig maar dan via Erfurt. Op deze plek staat nog een paar honderd meter ijzeren hek . (Netra) Op ongeveer 10 meter van het hek lopen betonnen banen waar een auto op kan rijden langs het hek. (aan de oostkant). We spraken er iemand die vertelde dat hij tot 1990 elke keer als hij van oost naar west ging en andersom bij deze grenspost 20 mark moest betalen. Hij werkte in Osnabruck en ging elk weekend naar zijn vrouw en kinderen aan de oostkant. .We zijn doorgereden naar Creuzburg. Bij binnenkomst van het dorp was aan de rechterkant een kazerne te zien met meerdere hondehokken. Vroeger voor de bewaking van de muur. Koffie gedronken aan riviertje de Werra. Op de brug zagen we hoe een man en vrouw aan het stuntelen waren met hun kano. Onder de brug was een stromversnelingkje. Over een afstand van 100 meter lukte het hen om drie keer vast te zitten op de stenen,( door mis communicatie met de peddels) wat een scheldende vrouw opleverde. Tijdens het teruglopen naar de camper bedacht Lien dat het wel heel mooi wer was geworden onder tussen. Mooie omgeving eigenlijk fietsweer. Camper gestald achter hotel in Milha en gaan fietsen langs het riviertje weer naar Creuzburg. Terrasje in centrum gepakt en doorgereden naar Treffurt, half twee, daar warm gegeten (buiten 24 graden) en weer terug naar Milha. Mijn batterij van de fiets was toen ook schoon leeg. 42 km over aardige steile hellingen. Prachige omgeving. Bij de camper zonnen en bruin worden en typen.
Geen verbinding, dus dit niet door kunnen sturen.
Zondag 20-5-2012.
Om half tien vertrokken en de 7 gevolgd naar Gotha. Alleen doorgereden maar lijkt van oudsher een rijke stad. Veel grote en rijk versierde huizen gezien. Verder gereden richting Erfurt waar we de noordelijke rondweg zouden nemen naar onze bestemming aan de Oost zijde van de stad. Hier is n.l. een p+r waar campers mogen staan en waar vlakbij een eindpunt is van een tramlijn (3). We sloegen af de 71 op maar helaas bleek dat dit richting zuid was en niet noord zoals gepland. Tommy hielp ons weer op het goede spoor zodat we toch om half twaalf de stad in konden vertrekken. De conducteur van de was zeer behulpzaam bij het kopen van de kaartjes uit de automaat. Zeker het goedkoopst uit willen zijn zeker? vroeg hij. Ja, een groepskaart voor 5 personen bleek het goedkoopst, hiermee konden we tot maandagmorgen drie uur de hele stad met tram en bus doorcrossen. 8.40 Op naar het centrum, bij de fischmarkt uitgestapt en vlakbij de vvv opgezocht. Daar kaartje gekocht met beschrijving van de stad en deze puntsgewijs afgelopen al lezend. De dom bekeken en tevens de naast liggende severem kerk direct naast de dom bekeken en daarna naar de biergarten waar M al die tijd had doorgebracht achter "ein Grosse" . Een gasse ingedoken, waar we tijdens onze rondwandeling al langs waren gekomen en waar het heerlijk rook,en in de schaduw van de vakwerk pakhuizen heerlijk op straat spareribs gegeten mit kartoffelsalat und eine Grosse dabei. Op korte afstand was de joodse synagoge, gebouwd en verbouwd vanaf ong. 1200 een bezienswaardigheid. Daarna met de tram even naar het Gunda Niemann- Stirnemann overdekte ijsbaan geweest. Vandaar met de tram naar aga, vreselijk grote bloementuin in de stad. Bij de entree was de afweging: verschrikkelijk eind door de tuinen lopen en dikke entree betalen of terug naar hoofdstation en Willy Brandplein en biertje drinken. Voor het laatste werd gekozen met meerderheid van stemmen. Was weer de klos. Om zes uur weer bij de campers op de p+r aan het Urbriger kreutz. Bijzonder was tijdens onze wandeling een brug over het riviertje de Fulda. Net als in Florence beide zijden van de brug winkeltjes( een winkelstraatje op de brug dus) en op het brughoofd een kerk waar je onder door loopt en dan uitkomt op een plein. De hele dag zon T.25 graden. Kaasfondu am Abend.
Maandag 21-5-2012.
Via de B7 naar Jena gereden. De stad waar de Karl-Zeiss lenzen etc werden gemaakt voor WO2 De geallieerden hebben hier ook een deel van de stad verwoest tijdens het eind van de oorlog. Via de 4 naar leipzig gereden waar we nu op een camping in een buitenwijk staan.
Vanmiddag lekker in de zon gelezen en Lien het bed in. M&A zijn op de fiets naar meertjes gefietst. Door de bruinkool winning vroeger zijn er vele meren ontstaan die nu een recreatieve functie hebben voor de inwoners van Leipzig. Spargel gegeten.
Dinsdag 22-5-2012.
Vanmorgen gaan we Leipzig bekijken. We gaan er op de fiets naar toe en nemen een stickje mee om in een internet cafe dit epistel op de site te zetten. Groetjes allemaal van J&L en M&A.
Helaas wel internetcafe maar niet op de site kunnen komen. Nu, vrijdag,25-5-2012, op camping in tsechie , plaatsje Terisin (theresienstadt). Hier op camping voor eerst WiFi, verhaal direct wegsturen en vanavond proberen foto,s toe te voegen.