Hongarije 2 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu Hongarije 2 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

Hongarije 2

Door: jan en lien

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

26 Juni 2012 | Hongarije, Boedapest

Maandag 11-6-2012.
Vanmorgen regen. Wij maken er een rijdag van. maar goed ook want tot vanmiddag 4 uur heeft het geregend, gespoeld en gehoost. De rit naar Budapest was mooi. maar 40 km slechte weg. van Zilina-Martin-Banska-bystrica-Zvolen-E77 door naar Sahy(grens) toen E7 naar Budapest. Grote drukke stad.Onderweg bij tankstation een vignet gekocht om ook op de 4-baanswegen te mogen rijden. Nu op camping in de stad omgeven door gebouwen. Dwars door Pest gecrosst
Nu droog zelfs even de zon gezien. Gaan Engeland- Frankrijk kijken. Net 1-0 voor Eng.

Dinsdag 12-6-2012.

)m kwart voor acht gaat de wekker. Het is droog. Op 500 meter van de camping ligt een metro-station. Bij de receptie hebben ze ons precies uitgelegd wat we moeten doen. De Metro pakken naar Deka Ter(Plein waaronder 3 metrolijnen elkaar kruizen) De gele lijn M1, is de oudste metrolijn in Europa en de tunnelbuis ligt maar 25 cm onder het wegdek. Deze buis is ook veel kleiner in diameter dan de andere twee lijnen. (blauwe en rode). Bij de 5de stop, Deka Ter stappen we uit en met de roltrappen naar boven. Daar zoeken we even naar buslijn 16 die ons naar de overkant, naar Buda brengt. Bij een pleintje stappen we uit en na even zoeken zien we een vrouwelijke gids staan die ons, zoals afgesproken bij de campingreceptie zal rondleiden door het oude gedeelte van Buda. We lopen langs de burgt en hebben hier een prachtig uitzicht op Pest aan de andere kant van de Donau.Na 2 en een half uur lopen gaan we in Buda wat eten en drinken op een overdekt terras ("t regent weer) en komen aan de praat met een vader en zoon die samen elk jaar een stedenreisje doen voor de gezelligheid. Boedapest is een kuuroord met 123 warmwater bronnen. 'sMiddags gaan we met de bus naar pest en rijden met de tram, langs de Donau, naar de markthallen. Hier verkopen ze van alles, ook een hoop rommel die je niet in je huis wilt hebben. Nog geprobeerd om een kaartje voor een bezichtiging van het parlements gebouw te krijgen. Lukt allen als we er morgenochtend om acht uur in de rij staan. Niet dus. Het regent nog steeds. We gaan terug naar de camping en zowaar het word droog en het avondzonnetje komt door.

Woensdag 13-6-2012.

's Ochtends thuis gebleven. Na lunch weer naar Deka Ter en nu de oudste metrolijn gereden en bij het opera gebouw uitgestapt. Een halte verder gelopen en weer ingestapt en uitgestapt bij het vrijheidsplein, Nergens engelse beschrijvingen maar ik begreep dat er allemaal beelden waren die met veldslagen te maken hebben van
kruisvaarders tijd tot nu toe. Ook graf van de onbekende soldaat ligt hier.De ondergrondse stationnetjes zijn erg mooi, oude tegeltjes en houten deurtjes voor de bagagekluisjes.
We besluiten toch maar met de hop on hop off bus de stad verder te verkennen. Vandaag rijden we de rode route die weer naar Buda gaat, ook naar het hoogste punt, de citadel. Hier maken we nog wat foto,s van Pest. Prachtig uitzicht!!!! Op tijd terug om voetbal te kijken. Buren kijken mee, heb tv buiten gezet. Verloren!!! Balen!!!

Donderdag 14-6-2012.

Na de koffie met de hop on bus de gele route gereden(1 uur) en een boottocht op de Donau gemaakt van een uur. Erg leuk. O ja in deze bussen heb je een oortje in met nederlandse tekst. Je kon kiezen uit meer dan twintig talen.
Mac Donald bezocht. Prima dag. Thuis borrel bij de buren. 's Avonds vrouwen vroeg naar bed en met buurman tot laat nagezeten.

• 26 Juni 2012 - 08:14

Minke:

Hallo Jan en Lien, jammer dat het weer telkens zo'n spelbreker is.
    Leuk om de foto's te zien, heel veel herkenning en brengt voor ons weer veel herinneringen boven.
    Hier alles oke, zien elkaar binnenkort weer. groetjes ook van koos