naar huis - Reisverslag uit Evje, Noorwegen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu naar huis - Reisverslag uit Evje, Noorwegen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

naar huis

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

26 Juni 2013 | Noorwegen, Evje

Zaterdag 22-6-2013

Buiten gegeten, licht bewolkt. Via weg 9 nar Haegland en dan via 462 en 455 langs zalmrivier, Mandalselven naar Mandal. CP was niet om te staan dus opzoek naar camping. Gevonden n.l. Sjosander (mooi strand). Noorwegen heeft hier alleen een 1 km lang strand van ong. 30 meter breed. 's Middags in stromende regen met paraplu op naar de winkels, helaas , winkeltjes om 3 uur op zaterdag gesloten. Je moet het maar weten. Gelukkig voor we met de camper de camping op gingen nog wel kabeljauw en zalm gekocht en rekers( Noorse garnalen). Heerlijk gegeten gegeten dus 's avonds. Zoals gewoonlijk zijn wij als laatsten die op een camping naar bed gaan. Het regende heftig toen de honden er nog even uit moesten.
Een stel oudere Nederlanders hadden 's middags in de regen de tent opgezet. Daar hadden we ook al van genoten zittend onder de luifel die diende als regenscherm en waarvan de het water afliep in een emmer die om de 10 min. geleegd moest worden om het bij de deur van de camper droog te houden. Bij de Nederlandse tent was het een al activiteit 's nachts. De volgende morgen bleek waarom. Rond hun tent hadden ze 's nacht slootjes gegraven om te voorkomen dat ze de tent uit zouden drijven.

Zondag 23-6-2013

Bewolkt, droog, buiten gegeten , gedouched en camper opgeruimd. Was puinhoop geworden door natte weer en de inloop van de honden en natuurlijk ook van ons zelf.
A en L met de honden gewandeld over strand en later door bos. Jan gelezen en M poging tot vissen gedaan, bleek niks te zijn. Na lunch naar Lindesnes op CP. Lindesnes is zuidelijkste puntje van Noorwegen. Daarvandaan naar de Noordkaap is het 2518 km. 's Middags was er een stel mensen aan het wachten. Even later bleek dat er 4 fietsers kwamen die op de fiets deze afstand hadden afgelegd en verwelkomd werden door familie. Een oorkonde was hun deel, te verkrijgen bij de entree naar de vuurtoren. M&A op heenweg, naar Lindesnas, opzoek gegaan naar de huizen waar ze vroeger al meerdere keren geweest waren met jagen.
's Avonds om 9 uur werd er bij de vuurtoren een vuurtje gestookt, hetgeen gebeurd in vele plaatsen in Noorwegen , ter ere van de langste dag. We zijn naar de vuurtoren geklommen om dit te bekijken. Er staat op een rots ook een gedenkteken (Pax) ter herinnering aan het feit dat er een schip tot zinken gebracht is, voor de kust van Lindesnes, in de tweede wereldoorlog waarbij een kleine duizend Russische krijgsgevangenen en 70 Duitsers verdronken zijn.
Maandag 24-6-2013
Vannacht veel regen, gegeten en rustig naar Kristiansand gereden. M&A zijn via Mandal gegaan om daar winkels te kijken en een bekende van M op te zoeken. Wij ebben de camper in de wachtrij voor de boot gezet. Zijn toen nog een tijdje de stad in gegaan naar het oude gedeelte waar de straten haaks op elkaar staan sinds eeuwen en waar nog veel houten witte huizen zijn. Om half vijf vertrok de boot naar Hirtshals. Op de boot gekaart en pizza gegeten.
Na drie uur varen, rustige zee, van de boot gereden op weg naar dichtbij de haven gelegen CP. 's Avonds de laatste keer een borreltje met ons vieren gedronken en bevestigd dat het weer een leuke vakantie was geweest. SMS van Gon dat het slecht gaat met tennisvriend. Besloten om dan, in plaats van langs de Deense kust te rijden, rechtstreeks naar huis te gaan.

Dinsdag 25-6-2013

Om half vijf in de ochtend hoor ik een onbekend geluid in de camper, het komt van voor in de camper.Kan de plek moeilijk vinden. Haal van alles overhoop en uiteindelijk vind ik de boosdoener. Het is de wereldontvanger die te keer gaat. Ik ga het bed weer in maar kan niet meer slapen.We besluiten om stilletjes te vertrekken en doen een briefje bij de buren op de ruit en hopen dat de hond niet zal aanslaan. Na een tank beurt en en een honderd km rijden komt een camper knipperend langs zij en verdwijnt daarna uit het zicht. Om elf uur krijgen we een smsje met het trieste bericht. Nu hebben we er helemaal vrede mee dat we snel naar huis gaan. Na de boodschappen in Duitsland rijden we rechtstreeks door en zijn de straat net in als we een smsje krijgen dat M&A net thuis zijn. Wij dus ook!!!!

• 26 Juni 2013 - 19:00

John:

Bedankt voor het mee laten genieten. Jammer dat jullie versneld naar huis moesten komen, maar wel fijn dat jullie terug zijn. Tot de volgende keer maar weer.