van sogndal via alesund naar Forde - Reisverslag uit Aurdal, Noorwegen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu van sogndal via alesund naar Forde - Reisverslag uit Aurdal, Noorwegen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

van sogndal via alesund naar Forde

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

11 Juni 2013 | Noorwegen, Aurdal

Woensdag, `5 juni 2013
Na op deze bewolkte morgen buiten gegeten te hebben om 10 uur weggegaan naar het gletsjer museum. Hier maakt je een beleving mee hoe het is onder een holte in een gletsjer.
Een panorama film, vanuit een helikopter genomen, toont alle 23 uitlopers van de Jostadalsbreen, grootste gletsjer op europa vasteland. Tevens kun je er allerlei proefjes doen met met duizend jaar oud ijs. Geen camperplaats te vinden. Wel onderweg de boyumbreen gezien (herkenning met 5jr. geleden). Sttan op camping bij Stryn. Liep de was gedaan.
Donderdag
Vanmorgen voor het eerst wekker gezet om 7 uur. Regen Lien haar was dreigt weer nat te worden. Is de manier om haar snel wakker te laten worden. Om acht uur rijden we en na 20 min. word het droog. We rijden door 5 a 6 tunnels, soms met witte strepen maar vaak ook niet. Lastig rijden vooral de eerste paar honderd meter omdat je ogen nog moeten wennen aan de duisternis. Pluto de kat vind tunnels maar niets, gaat dan steeds miauwen. Na veel stijgen tussen de tunnels een erg onhegereden
rbergszaam gebied. Kaal ijzige meren, koud en zowaar wat sneeuwlokjes. Boven prachtige uitzichten op het dal van de Geirangerfjord. In het dorp bij de haven gekeken, waar net een groot passagiersschip afmeerde en waar de gasten met kleine bootjes aan wal werden gebracht om vervolgens met bussen naar de viewpoint gereden te worden. Uit het dal weer de berg bestegen en gegeten op het bijna hoogste punt met een prachtig uitzicht op het fjord. Bij Eidsdal de pont genomen en aan de overkant bij Validal begonnen aan de Trollstigveien naar Andelsnes. Veel fossen (watervallen) onderweg.
Prachtig aangelegde plaveizels naar de foss of het uitzicht op de afdaling van de trollstigvei.
We staan om 5 uur op cp aan de haven van Andelsnes. Marten heeft hier twee kabeljauwtjes gevangen. Een nog te klein om op te eten, die ging dus terug het fjord in.
Vrijdag
's Morgens om half acht gewekt door dat voor onze neus de Aida werd afgemeerd. (2500 pass. en 600 bamanningsleden) Boodschappen, getankt 11 uur uit Andelsnes. Koffie stop met uitzicht op zalmkwekerij. Naar Alesund gereden. Aan de waterkant zijn cp's voor 25 campers. De laatste twee plaatsen zijn voor ons. NKC heeft de rest van de plaatsen gereserveerd. 's Avonds laat na de wandeling door oude stad zien we dat er in totaal 52 campers staan, ook op de gewone parkeerplaatsen bestemd voor auto,s. Marten voelt zich plotseling niet goed maar gelukkig is dat de volgende morgen weer over.
Zaterdag, 8-juni-2013
Lien bij camper geblevn en Jan de heuvel opgeklommen waar je een mooi uitzicht hebt op de stad, die gevormd word door meerdere eilanden, verbonden met bruggen en tegenwoordig ook met tunnels, die tot 155 meter onder de wateroppervlakte liggen. Na de koffie met de campers de heuvel opgereden om M en A dit uitzicht niet te onthouden. 2 ponten vandaag. Op de N31 naar Fiska, geslapen op p met uitzicht op fjord.
Zondag
10 uur weg, regen, gelunched bij foss(waterval) Gepraat met belgen die overnachten in hutten. Naar Floro (aan de zee) gereden om te kijken of er een geschikte visplek is te vinden.
Nee dus of je moet een bootje huren en de zee op gaan. Tussen Floro en Forde langs de weg
geslapen op parkeeplaats. Stond nog een letse vrachtauto en er was een pad de bergen in waar Lien en Afke de honden hebben uitgelaten met de vrees dat er giftige slangen konden zijn. Vertelde Noorse vrouw die het pad uit kwam met haar Rottweiler. Tegenover deze plek
landde een helicopter. Er werd een persoon afgezet en daar hebben we even mee gepraat.
Hij is in opleiding voor helicopter piloot , nu copiloot en vertelde dat hij bij een bedrijf werkt dat Airlift heet en die de palen en de bedrading voor electriciteitstranport door de bergen aanleggen.
Maandag
Op het terrein tegenover is het bedrijvig. Er word van alles klaargelegd en na een uur vertrekt de heli met drie mensen achterin. Even later is hij terug en brengt de tweede ploeg weg en daarna de derde. Dan vertrekt hij met materiaal kabels plastic zakken gevuld met pijpen en betonijzer. Leuk om te zien hoe behendig de piloot de kabel laat zakken precies boven de man die de zakken moet aanhaken. Wat een precizie!!!!
Na de koffie vertrokken naar Forde (E39) en daarna naar Sande (winkel) en verder over toeristische route (610) die overgaat in de 13. Mooie weg met veel fossen onderweg en mooie stroomversnellingen en bij hegar een leuk staafkerkje. Prachtig zonnig weer( bikini time) op camping in Gjermundstad tussen twee stroomversnelingen in. We missen het geluidsscherm want het is net of je in de verte een vierbaansweg hoort.
Dinsdag
Vanwege het prachtigzonnige weer blijven we hier nog een dag. Als wij wakker worden hangt de hele camper van M&A al aan de lijn. M. gaat vandaag vissen op forel. A+L+J gan een route langs de meerjes en de watervallen lopen. Het gaat door bos en hei en op en af. Zo nu en dan ligt er een flonder over een moerassig stukje. Veel stenen en wortels waar je over kunt struikelen. We lopen dik 3 uur en dan pikt M ons met de camper weer op. De tocht was zeker de moeite van het klaueren waard want we krijgen prachtige uitzichten op de watervallen. Vanavond bqq-en voor negen uur moeten we klaar zijn omdat dan de zon achter de bergen verdwijnt en het snel afkoelt. Nu nog even in de zon genieten en dit verhaal bij de receptie uploaden. Bedankt voor jullie reacties, erg leuk om zo nu en dan wat van jullie te vernemen.

• 12 Juni 2013 - 00:01

John:

Hoi luitjes, wat een mooie foto's hebben jullie. De vergezichten en de dieptes zijn toch wel indrukwekkend denk ik. Hier gaat alles gewoon door.ngeen bijzonderheden na de hectische week vorige week. Nu maar even het huishouden en de tuin bijwerken. Groetjes John

• 12 Juni 2013 - 15:23

Koos En Minke:

Hallo allemaal, mooie foto's, jullie hebben aardig wat haarspeldbochtjes gereden zo te zien.
    Hier alles oké, 't wil hier alleen nog niet echt zomer worden.
    Fokko heeft de baan gekregen, super blij voor ze!
    Groetjes en nog veel plezier.

• 13 Juni 2013 - 15:01

Wieke:

Hoi Jan en Lien,
    Leuk jullie weer te volgen.
    Wij willen binnen niet al te lange tijd ook een naar Noorwegen.
    Wel heel bijzonder daar 21 juni te zijn lijkt me.
    Veel plezier.
    Hier paar dagen lekkere temp.geweest, nu bewolkt en veel wind.
    Zondag komt onze Pieter terug van 3 mnd reizen door Azië
    Hij heeft heel wat meegemaakt,
    Veel groetjes aan iedereen en veel plezier
    Wieke

• 22 Juni 2013 - 15:01

Gonnie En Peter:

Lieve Lien en Jan, beste Afke en Marten
    Bijna alles kunnen volgen maar niet even kunnen antwoorden, maar de e mail is nu weer oke! Dus bijna op de valreep dit contact. Wat een prachtige reis met veel belevenissen en indrukken. Erg genoten van je leuke verslagen en berichten Jan.
    Nog hele prettige dagen en een dikke tuut en groeten van Peter,

Gonnie