Polen 2 - Reisverslag uit Sulistrowice, Polen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu Polen 2 - Reisverslag uit Sulistrowice, Polen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

Polen 2

Door: jan en lien

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

06 Juni 2012 | Polen, Sulistrowice

Vrijdag 1-6-2012.
Ook's morgens nog regenbuien. Binnen ontbijt. Over het reuzengebergte naar Polen via soms smalle en slechte weggetjes. Wel erg mooi. We weten weer wat hotse knotsen is.
Soms kunnen we niet sneller dan 30km/uur anders rammel je uitelkaar in de camper. We staan nu op grote parkeerplaats bij camping (camping te drassig) In Sulistrowice 40 km ten zuiden van Wraclav. Morgen gaan we richting Auswitsch. Met M gaat het weer wat beter, heeft geen pijn meer en ook weer gegeten.
Zaterdag 2-6-2012.
Tussen negen en tien vertrokken. Via opgelapte wegen en binnendoor gereden naar Opole. Daar boodschappen gedaan bij Lidl. Drank goedkoop. VSOP kost hier ongeveer 5 Euro. 10 slotti is 2.20Euro. Daarna via betere weg richting Oswiecim (Auswitch). Op parkeerplaats lunch. Een Pool kwam kletsen bij ons. Sprak redelijk duits. Bleek en kinderarts te zijn die Polen op een reuze manier aan ons wist te promoten, Vertelde diverse plekken die we moeten gaan bezoeken. Cirkels op de kaart. Verder maar reis bleek langer te duren dan we dachten. Bij Susha stopte M om te overleggen wat te doen. Bij een soort wegrestaurant ging hij vragen of er een camping in de buurt was. Dame begreep wat M bedoelde maar sprak niets anders dan Pools. Ging baas bellen die duits en engels sprak. Konden staan achter restaurant op camping staan. 2 campers op 1 camping met uitstekende douche met prive sleutel. Prachtig weer zon uit de wind wat wil je nog meer. L en A 's Avonds een eind met de honden gelopen. Hazel vind de pauwen op deze camping erg leuk. Forel op menu vanavond.
Zondag 3-6-2012.
Uitgeslapen, prachtig weer , koffie zon, zon. Op ons elf en dertigen vertrokken. De lucht betrok. Op ons gemak verder gereden over goede wegen. Om 2 uur waren we in Oswiecim.
's Middags op de fiets de omgeving verkend. Naar de stad gereden en daar was een festival aan de gang. Zangers op plein. Standjes met locale producten te koop. Kaarsen, worsten, kazen. Ham en worsten en kaas gekocht. Men vertelde dat de worst genuttigd moest worden met wodka. Op de terugweg wodka gehaald en na thuis gekomen geprobeerd of deze combinatie een gelukkige was. Ja dus. Op de camperplaats staat een concorde uit Lemmer. Het is gaan regenen en we nodigen de Lemsters uit om onder onze luifel te komen praten en wat te eten van onze net gekochte locale producten en een drankje. Het blijkt dat dit zeer bedreven camperaars zijn die al naar China geweest zijn met hun camper. We gaan hun zeker opzoeken in Lemmer om van hun te leren. Gyros gegeten in poolse snackbar annex biljarthol. 7-1 Poolbiljart van M. verloren. Wil revanch. M thuis stiekum geoefend denk ik. L en A dvdtje bekeken.
Maandag 4-6-2012.
We staan op parkeerplaats 300 meter verwijderd van de ingang van kamp Auswitch 1. Even voor 10 uur naar de ingang gelopen. Meer dan 30 bussen staan al op het toegangsterrein. We hebben enige moeite om de kaartjes verkoop te vinden. Om half elf kunnen we met een engelstalige gids mee het kamp in. J. moet zijn rugzakje inleveren, fototoestel mag wel mee.
We krijgen een ontvangertje en een koptelefoon mee en kunnen daarmee op kanaal 5 de zeer goed engels sprekende poolse vrouwelijke gids achter na lopen en horen wat er in de verschillende barakken heeft plaatsgevonden. Een aantal barakken laten foto,s zien, gemaakt door de ss-ers, die weergeven hoe hier de mensen aankwamen en daarna direct geselecteerd werden. Werken of direct naar de eindbestemming dood of door de kogel of naar de gaskamer. In de barakken veel haren, schoenen, scheerkwasten blikken cyclon B, koffers kleren etc. Hoewel ik wel het een en ander gelezen heb en ook het een en ander gezien heb op tv over dit kamp maakt het met eigen ogen zien van deze vernietigingsmachine een onvergetelijke indruk op mij. 's Middags Auswitch 2 , kamp Birkenau, 140 hectare barrakken, overbevolkt, sadisme, marteling massa vernietiging. As met daarin briefjes van mensen die wisten wat er met hun ging gebeuren en daarmee voor het nagslacht wilden laten weten wat voor ellende hier had plaats gevonden. De laatste barak die we zagen was de barak waar de mensen voor hun arbeid naar toe konden om hun behoefte te doen. Ook als ze terug kwamen van de arbeid mochten ze hier naar toe. Stank.
Edoch dit was de plek waar de gevangenen de kans hadden, vlgs,. de gids, dat de mensen met elkaar konden praten omdat de ss-ers hier niet graag kwamen vanwege de stank die in deze ruimte heerste. Om drie uur met de bus weer terug naar Auschwitz 1 en de camper.
Rust, bezinken. L. gaan slapen. J. tv gekeken dames tennis. Paula aan telefoon met pos bericht van Eelco. Om zeven uur pizza's gegeten. Regen, regen. honden uitgelaten in de regen.

• 06 Juni 2012 - 14:10

Henk & Trijnie:

Hallo Jan & Lien, Afke & Marten

Wat een indrukwekkend verslag van jullie reis, vooral ook de foto's
    Vreselijk wat daar gebeurd is, ieder mens zou hier eens naar toe moeten gaan om te kijken wat er hier gebeurd is.

Het regent ook hier nu, we treffen het niet met het hallumer dorpsfeest.
    Nog een prettige vakantie en doe je de groetjes aan Marten & Afke

Henk & Trijnie

• 09 Juni 2012 - 05:12

Gonnie En Peter:

Echt onvoorstelbaar als je daar staat en je realiseerd wat daar gebeurd is in die kampen. Het is net wat jij zegt Jan, je weet al veel en je leest erover maar dat is anders als je daar staat. Echt indrukwekkend!!
    Hier alles goed, storm en regen. Wij gaan volgende week vrijdag 2 wk naar Turkije, lekker zonnetje. Bedankt voor t meebeleven van de reis, dikke tuut xx