Polen3 - Reisverslag uit Zakopane, Polen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu Polen3 - Reisverslag uit Zakopane, Polen van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

Polen3

Door: jan en lien

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

09 Juni 2012 | Polen, Zakopane

Dinsdag 5-6-2012.
Vanaf de parkeerplaats, dicht bij de ingang van kamp 1 , droog in kunnen pakken. Afscheid genomen van Douwe de Vries uit Lemmer met zijn Concorde. Pracht camper. Weg 44 naar Krakau gereden. Geen parkeerplaatsen onderweg te vinden. Op 5 km van centrum van Krakau gaan we staan op een parkeerplek van een camper en caravan dealer. (Elcamp)
We mogen hier een nacht gratis staan en voor de volgende dag moten we 40 slotti's betalen. 8.8 euri. Onderweg regende het steeds en dat doet het nog steeds daarom gaan we vanmiddag naar een zoutmijn. Deze mijn is al 700 jaar ingebruik. Het beroep van zoutwinner in de mijn is een beroep wat van vader op zoon overgaat. Het is een zeer lucratief beroep gebleken in het verleden. Vrouwen mogen geen mijnwerker worden. We gaan met een gids mee (engels sprekend) en beginnen met 54 x 7 trden naar beneden te lopen. We komen daardoor terecht in een gangenstelsel 60 meter onder de grond. In totaal gaan we 811 treden naar beneden (Lien houdt van tellen) en komen op 135 meter diepte. De mijn is nog veel dieper, wel 400 meter. Het totale gangenstelsel is 240 km lang en 9 lagen diep. Er zijn diverse zalen die soms wel 40 meter hoog zijn. Je loopt ook op meerdere plekken op zouttegels. Het minerale zout lijkt ook veel op steen. In de zalen en gangen worden de wanden en zolders gestut door balken. In de gangen zijn er vele deuren die erin zitten om de luchtcirculatie te regelen. Er is ook een ondergronds sanatorium voor mensen met ademhalingsklachten. De lucht in de mijn is bacterievrij. Kunnen er vlgs. gids niet overleven.
Ook zijn er meren in de mijn. Nooit zoiets gezien en geweldig om een keer te zien. Als je in het dorp Wieliczka loopt heb je geen idee dat er zich zo,n gangenstelsel onder de grond bevindt. Al met al in 3 uur lopen, traplopen 2% van gangenstelsel gezien. Ook prachtig beeldhouwwerk gezien in de mijn. (zie foto"s). Binnen gegeten want het regent nog steeds.
LNB van sat. tv kapot gedraaid, dus geen beeld. Balen!!!!
Woensdag 6-6-2012.
Vanmorgen ben ik de stad ingefietst op zoek naar een LNB. Dat viel nog niet mee. Na veel vragen uiteindelijk bij de derde zaak, mediamarkt, Lnb kunnen kopen. Al met al 40 km door de stad gereden met de tomtom op het stuur met als gevolg dat mijn electrisch fiets volledig leeg was toen ik om half een weer bij de camper kwam. M&A 's morgens langs de Wisla gefietst. Lien bij camper gebleven. Na opladen fiets 's middags naar centrum van Krakau.
In een zijstraat van het grote marktplein, in centrum van de oude stad, kwam de engelse ploeg bij het hotel aan. Achter dranghekken hebben L&A hier naar gekeken. Uren van te voren stonden de tv ploegen al klaar om de beelden van de aankomst te maken. Supporters, gekleed in scheidsrechters kledij en met fluit om de nek en vlag in de hand, zongen engelse liederen. Een leek wel veel op dikke l.., dikke l.. Op en terras hebben M&ik dit vanuit de verte gade geslagen. In restaurant gegeten, in zijstraatje van het plein, typisch pools gerecht. Wel lekker , heel bruin brood gevuld met verschillende soorten vlees , friet en gebakken aardappeltjes. Krakou is heeft een prachtig centrum, prachtig plein met lakenhal en Mariakerk. Ook aan de Wisla een prachtige burcht, de Wawel. M wil wel weer verder maar ik wil de stad beter bekijken en de burcht nog een keer op. Vandaag moesten we hier na 10 min. vertrekken. (9 uur burcht dicht).
Donderdag 7-6-2012. Hier vrije dag voor de Polen vanwege Sacramentsdag.
Met ons vieren fietsen we weer naar Krakau. Onderweg zien we keurig geklede mensen op straat. Het is mooi weer geworden. Bij de burcht aangekomen vallen we niets vermoedend met de neus in de boter, want juist als wij aankomen komt er een enorme menigte religieuze mensen vanaf de Wavel naar beneden gelopen. Uit lopende microfoons klinkt telkens weer eenzelfde pools lied. Een processie trekt aan ons voorbij met beelden van Maria en Jezus en diverse vaandels. Honderden, zoniet duizenden mensen lopen er achteraan. Kinderen strooien bloemblaadjes op de grond. Monnikenen en honderden nonnen in verschillende pijen lopen voorbij gevolgd door gewone mensen. Ouderen soms met een stoeltje bij zich.
Soms staat de stoet stil. Als de stoet weg is lopen we de Wawel op en bekijken de Grote koninklijke kathedraal en het kasteel wat erop staat. Het is tegen twaalven wanneer we de bloemetjes regen volgen en zien waar de processie naar toe gegaan is. Dit is het grote plein.
Daar wordt een dienst gehouden die uren duurt. Om het plein vele restaurants. Hier en daar op het terras ook nonnen die blijkbaar slecht ter been zijn en zo lang niet kunnen staan.
Heel leuk om onverwachts zoiets mee te maken. Bij shereton hotel nog even "onze jongens " een hart onder de riem gestoken. Om twee uur vertrokken naar Zakopane. Prachtige rit naar en door het hoge tatra gebergte. Staan nu op kleine camping (Pokoje Harenda) met prachtig uitzicht op de bergen waar nog een beetje sneeuw op ligt. Eindelijk kon ik een pak pannekoeken kwijt worden.(Steeds bedachten ze een ander menu als ik pannekoeken wilde maken.)

• 09 Juni 2012 - 07:36

Joop & Nancy:

Hoi Jan,

Kunnen jullie verklaren waarom er op de koetsjes in Kraukow altijd 2 personen op de bok zitten.

Hoeveel van de 149 kerken hebben jullie gezie.?

En Afke, in Zakopane kun je van de geweldige mooie wintermutsen kopen.

Groetjes en veel plezier maar weer.