Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

Praag

Door: jan en lien

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

29 Mei 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Zondag 27-5-2012.
Na de koffie weer opgepakt en richting Praag gereden via de snelweg. Moe werden we er niet van , want na 3 kwartier stonden we op een camping 10 km. boven Praag. De campingbaas adviseerde om niet met de fiets naar de stad te gaan. Dus met bus en tram naar het centrum. We zagen ook haast geen fietsers, want de weg was nogal steil, zelfs voor een e-bike.Eerst naar het paleis en kathedraal aan re zijde van de Moldou.Via een steile weg kwamen we er. Het was er warm en druk.Logisch die drukte, want ook hiet was het pinksterzondag. De kerk had prachtige gebrandschilderde ramen en met de zon erbij waren de kleuren schitterend. Een duur pilsje gedronken en toen met heel veel trappen weer naar beneden. Via de antieke Karelsbrug naar de binnenstad. In de binnenstad zijn we gelopen naar het grote plein waar het raadhuis staat. Daar hangt buiten de grootste astronomische klok van europa uit 1410. Tenslotte zijn we via een dure straat met merkwinkels als Prada en Hermes en vele andere naar de joodse wijk gelopen. Daar zijn wel 6 synagoges dicht bij elkaar. De tram en bus terug genomen en op de camping lekker buitengezeten tot laat in de avond.
Maandag 28-5-2012.
Lien wil graag een dag rustig aan doen en Marten heeft wat last van z'n knie en wil daarom ook niet naar de stad. Afke en ik zijn vandaag dus met ons tween de stad in gegaan en hebben in een vlot tempo de route die beschreven staat in ons boek Praag en Tsechië , nat. geographic reisgids, gelopen. Zohier en daar een gebouw in om het interieur te bekijken. Wat een pracht. Tussen de middag op het plein aan een hoge tafel broodjes achterham gegeten. Een stel chinezen kwam naast ons staan en wisten maar moeilijk de stukken vlees naar binnen te werken met een plastik vorkje en mesje. Het snijden begon dwars op de zwoerdlaag. De dikke duitser die daar weer naast stond deed het een stuk handiger.

Dinsdag 29-5-2012.
Vanmorgen voor even afscheid genomen van M&A. Die gaan alvast naar het reuzengebergte, noord Bohemen, cesky raj. Lien en ik gaan vandaag nog een keer Praag in met buslijn 162 en tramlijn 17. In de binnenstad aangekomen eerst gekeken naar een optocht hitorische auto,s.
Tatra,s waren er volop en ook auto union's gezien. De stad verder in naar het grote plein waar we weer een kerk bekeken hebben. Via een smal druk straatje naar het Wenceslasplein,
het commerciële en politieke hart van de stad, waar aan het eind het nationalemuzeum staat. Onderweg zien we een plaquette met de naam Jan Palach, de student die zichzelf in brand stak. Over de markt gelopen en op een terras een pils gedronken en een broodje giros gegeten.Op straat zie je op vele plekken muzicanten die bekende klassiekers spelen of dixiland of een viool solo. Een stunt fietser probeerde op een paal terecht te komen, te jumpen, met zijn achterwiel boven op de 30 cm dikke paal. De eerste keer mislukte, de tweede keer kwam niet zijn achterwiel op de paal terecht maar hij gleed weg en kwam keihard met z'n stuitje op de paal terecht. Pijn,pijn en nog eens pijn. Hij bleef een tijd liggen maar kon na enige tijd toch weer opstaan en is weggegaan. Na de middag via de drukste en mooiste brug, de karelsbrug, naar de overkant van de Moldau. Daar de parlementstuin bekeken, een deel van de Wallensteintuinen. Toen was Lien aan het eind. Weer met tram en bus naar de camping (halfuurtje). Biertje en Lien naar bed om bij te komen.Nu gezellig aan de koffie en de mailtjes gelezen van M en P. Leuk dat jullie reageren. Liefs Pa en Ma

• 01 Juni 2012 - 15:24

Gonnie En Peter:

Super om dit te kunnen volgen en wat prachtige foto's. Wel heftig in dat oorlogskamp! Hier ook alles oke. Ik had al een berichtje gestuurd, maar ik zie het niet staan{!} Een paar flinke regendagen gehad, nu een zuinig zonnetje. Ook groeten van Annie! liefs en dikke tuutxx