Terezin (theresienstadt) - Reisverslag uit Terezín, Tsjechische Republiek van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu Terezin (theresienstadt) - Reisverslag uit Terezín, Tsjechische Republiek van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

Terezin (theresienstadt)

Door: jan en lien

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

27 Mei 2012 | Tsjechische Republiek, Terezín

Zaterdag 26-5-2012.
Om half tien met ons drieen naar het ghetto museum, gelegen aan het grote plein midden in de stad, gefietst. Na het kopen van de kaartjes (27 euri) eerst de nederlandse versie van een door de duitsers gemaakte propaganda film gezien. Voetballende joden en zich goed vermakende vrouwen die toekijken. Jeugd die op straat speelt etc. Alles in scene gezet om te verdoezelen wat er werkelijk gebeurde in dit ghetto. In het museum veel kunst uitingen o.a tekeningen die het leven van alle dag in beeld brengen. Voral tekeningen van ene Leo Haas
vind ik erg mooi en aangrijpend. De angst en zorg is van de gezichten af te lezen.
Daarna zijn we naar de joodse begraafplaats gefietst, iets buiten de stad. Het bijbehorende mortuarium was gesloten (ivm sabbath?) Een na de oorlog ter herdenking gepootte esdoorn boom had het tijdens de grote overstroming in 2002 begeven. Uit het DNA van deze boom hebben ze weer een nieuw boompje gekweekt wat nu naast de oude dode boom staat. Van de zaden van de oude boom zijn over de hele wereld esdoorn bomen verspreid op herdenkingsplekken. De bunkers (in de vestingswallen) bekeken waar men afscheid kon nemen van de doden en waar de lijken gekist werden. Tevens was hier een columbarium waar de in eerste instantie houten urnen gebruikt werden. Later waren het papieren dozen.
Voor het eind van de oorlog hebben de duitsers veel van die dozen in de rivier de ohre gegooid of begraven bij een dichtbij gelegen kamp. ,s Middags naar de kleine vesting. Hier was het leven nog moeilijker. Dit was de gevangenis afdeling. Cellen, cellen en nog eens cellen. Vlgs de gids waren er perioden dat er 10 man in een 1 manscel zaten, nee zitten kon je dan niet. Het was tegenelkaar aan hangen. Half vier is Lien naar de camper gegaan en heeft een paar uur geslapen. M&A hebben nog een eind gefietst. M had vandaag een vrije dag en heeft zich in de natuur al fietsend vermaakt. Morgen rijden we 60 km naar Praag.
Of we daar weer Wifi hebben is afwachten. Gr. J&L, M&A.

• 27 Mei 2012 - 16:03

Joop Feenstra:

Hallo vrienden, jullie gaan weer lekker zo te lezen.
    Vandaag hebben wij Rixt van Schiphol gehaald. Is dat ook weer in orde. Morgen verjaardag Nancy. Bedankt voor de SMS. Gaan jullie nu via het reuzengebergte naar Krakaw of via de saaie rechte weg vanaf Dresden. (6 uur) Hebben jullie het adres van de (camper) Camping in Krakaw? Vlak is een restaurant met een heel groot TV scherm waar altijd voetbal op kan worden gekeken. Veel succes en we volgen jullie via het reisverslag.

• 31 Mei 2012 - 16:37

Griet:

Dag jlam,
    Leuk om jullie vrrhalen te lezen. Het is het z.g. Feest der herkenning. Hebben jullie nog steeds goed weer?
    Veel plezier en......
    Groetnis uit een regenachtig Hallum,