Tsechië - Reisverslag uit Terezín, Tsjechische Republiek van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu Tsechië - Reisverslag uit Terezín, Tsjechische Republiek van jan en lien met de camper op pad - WaarBenJij.nu

Tsechië

Door: jan en lien

Blijf op de hoogte en volg jan en lien

26 Mei 2012 | Tsjechische Republiek, Terezín

Dinsdag 22-5-2012.
Op de fiets naar Leipzig (12km). Aan de gebouwen in de binnenstad goed te zien waar de bommen zijn gevallen. Nicolas Kirche bezocht. Hier begon het verzet tegen het oosten (de wending) en 4 mnd later vielde muur. Hauptbahnhof bekeken. Dit is het grootste kopstation in europa. 24 perrons naast elkaar. ,s Avonds bbq. en tot laat in de avond weer buiten kunnen zitten.
Woensdag 23-5-2012.
Vannacht regenbui gehad maar wakker geworden metstaralende zon. Om 9 uur vertrokken.
Anderhalf uur gereden (4 baans) en we waren in Radebeul.(10km vanaf Dresden's binnenstad). M&A ,s middags naar Meissen gefietst. Stad die bekend staat om zijn porcelein.
Wij naar Dresden gefietst, veel tegenwind zagen wij niet zo zitten. Langs Elbe terrasje gepakt.
Wifi proberen te vinden, niet gelukt. Tot 12 uur buiten gezeten.
Donderdag 24-5-2012.
Met de raderboot van Radebeul over de Elbe naar Dresden gevaren en de "altstad" bekeken.
De machine kamer van de raderboot was open en een plaatje om te zien. Prachtig gepoetste koperen leidingen en een echte stoomfluit bij vertrek van de kade maakten dit een echt leuk vaartochtje.
Vele gebouwen zijn hier in WO2 plat gegaan maar weer mooi gerestaureerd. Wat een oude historische gebouwen zijn hier te zien!!! We hebben lang niet alles goed bekeken maar wel een indruk gekregen vanwat hier aan werk verzet is om al die bouwwerken weer in originele staat te restaureren of in zijn geheel weer te bouwen. De Frauenkirche en de Semperoper
lijken weer oud door hun zwarte aanslag op de muren. De Zwinger, een gigantisch kasteel
zijn we ingeweest. Hier wordt nog steeds aan gewerkt om het weer klaarte krijgen. 's Avonds songfestival gekeken, flop voor ned.
Vrijdag 25-5-2012.
We moeten vandaag van de camperplaats Radebeul af omdat met het Pinksterweekend het terrein vol is met andere gasten. Het is het terrein van een roeivereniging met vlakbij een
v eld waar kinderen van verschillend scholen overdag een training krijgen in een circus en 's avond dan een uitvoering geven aan ouders en bekenden. 250 kinderen per dag tijdens de uitvoering in hel gekleurde kleding wemelen ze om de tent tot ze aan de beurt zijn. Een leuk vermaak voor ons de afgelopen dagen. Om 10 uur vertrekken we en rijden, na het inslaan van de nodige proviand bij de kaufmarkt, een toerisrische route langs de Elbe richting Tsechie. Tegen 4 uur komen we aan op een zeer eenvoudige camping met het grote voordeel dat er wifi is. Na 4 uur ben ik op de fiets de stad ingegaan om het museum te zoeken. Had nooit gedacht dat Theresienstadt zo groot zou zijn. Het is van oudsher een garnizoensstad met net als in Woudrichem wallen met dikke muren en daarom heen een gracht. De hele stad is eigenlijk een museum. Na het eten zijn we met ons vieren er doorheen gefietst. Rechte straten met kazernegebouwen die voor het grootste gedeelte niet bewoond worden. Wie wil hier wonen??? Werkgelegenheid is hier nauwelijks in de buurt.
Er is gedacht om er een studenten stad van te maken, maar vertier is er niet. Wie wil er dan naartoe? Tot nu toe is er ook nog niets van gekomen. Morgen kijken in het ghetto muzeum.

• 26 Mei 2012 - 11:44

Elma:

Even een korte reactie, want we gaan straks naar het straatfestival. Hier alles goed, genieten van het mooie weer en onze nw loungeset. afgelopen week paar x visite gehad, dus dat leidt lekker af. John heeft vandaag onze sproeiset naar de overkant verhuist en gister de vijver aangevuld. We genieten nog steeds van jullie violen. Aan onze kant wordt het langzaam groener, maar gelukkig hebben we nog 40 dagen :-). Wat een prachtige foto van Machteld en Kees, ik kan me je smile wel voorstellen Jan. Volgens mij lopen/fietsen jullie steeds in een soort openluchtmuseum, lijkt me prachtig. Geniet ervan! Lieve groetjes uit lwd, Elma.

• 26 Mei 2012 - 14:30

Henk & Trijnie :

Ziet er leuk uit hoor, kunnen we jullie volgen.
    Doe de groetjes aan Marten en Afke

Groetjes van Henk en Trijnie Schippers